UA-37194977-1

17.4.15

Healthy breakfast: mugacke & spinazie-pannenkoekjes

Dit artikel is geschreven door mijn zus. 

Sinds een maandje of drie ben ik helemaal into the healthy food, nadat ik 9 kilo was aangekomen in Italië. Nu dacht ik aan het begin dat ik alles heel vies zou vinden, maar de healthy gerechten zijn eigenlijk super lekker. Zo kun je ook met een aantal ingrediënten een hele boel maken. Voor de volgende twee gerechten heb ik bananen, ei en havermout als basis genomen. Met deze drie ingrediënten kun je ontzettend veel maken. Ik heb een mugcake gemaakt en spinazie-pannenkoekjes, heerlijk!
Om een mugcake te maken heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • 200 gram havermout
  • 1 Banaan
  • 1 ei
  • Eetlepel lijnzaad
  • Eetlepel chia zaad
  • 50 gram goji bessen
  • 50 gram noten
  • Een snufje kaneelpoeder
Als eerste prak je de banaan totdat je een soort moes hebt. Het is belangrijk dat de banaan rijp is, want met een groene banaan gaat je dit niet lukken.

Daarbij voeg je de havermout en het ei. Dit mix je met een vork goed door elkaar. Het havermout moet goed gemengd zijn.

Dan voeg je de goji bessen, het lijn- en chiazaad en de noten aan het papje toe. Dit zet je ongeveer 1,5 tot 2 minuten in de magnetron op de hoogste stand.

De kom zet je nu ondersteboven op een bord. Het is ook mogelijk om gewoon uit de kom te eten als je weinig tijd hebt.

Ik zelf heb de mugcake versierd met wat frambozen en walnoten, maar dit kan je natuurlijk ook doen met bijvoorbeeld blauwe bessen. Het is ook heerlijk om hierbij wat kwark te eten, dit kun je er dan naast leggen op het bord. 

Het tweede recept zijn spinazie pannenkoekjes. Dit is prima om als ontbijt te eten, maar ook als lunch doet hij het erg goed (dit in tegenstelling tot de mugcake, deze is het beste als ontbijt).

Je hebt voor de spinazie pannenkoekjes het volgende nodig:

·         
  • 100 gram havermout
  • 2 eieren
  • 1 banaan
  • Blauwe bessen en bramen
  • 4 eetlepels magere kwark
  • Chia zaad
  • 100 gram spinazie
Allereerst mix je in een keukenmachine of bleden de bananen, eieren, chiazaden, het havermout en de spinazie.

Zorg ervoor dat het een beslag wordt, alleen dan kan je er pannenkoekjes van maken.

Het beslag kan er wat dunnig uit komen te zien, maar dit komt wel goed in de pan. Je kunt uit dit beslag ongeveer 8 pannenkoekjes halen.

Giet nu een heel klein beetje beslag in een koekenpan. Per keer kun je drie mini pannenkoekjes maken. Ze worden ontzettend snel bruin aan de onderkant, dus zorg dat je ze meteen omdraait wanneer er belletjes in het beslag komt. De eerste kant heeft ongeveer 2 minuutjes nodig en de andere kant ongeveer één.

Leg de pannenkoekjes op elkaar op een bord en doe hier een eetlepel kwark overheen. Smeer de kwark lekker uit.

Vervolgens bak je weer drie pannenkoekjes, leg deze op de andere drie pannenkoekjes met kwark en smeer er weer een laagje kwark overheen.

Als laatste bak je twee pannenkoekjes in plaats van drie en smeer je iets meer kwark over het laatste laagje dan de vorige keren. Versier de pannenkoekjes met kwark met blauwe bessen en bramen. Je kunt natuurlijk ook ander fruit gebruiken (zoals aardbeien of frambozen), of het afmaken met noten.

Het ziet er misschien een beetje gek uit, maar het was echt heerlijk! Ik ben benieuwd wat jullie van deze recepten vinden…

Eet smakelijk!

16 opmerkingen:

  1. Aaah die spinaziepannenkoekjes lijken me echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, lijkt me lekker! Ik ga ze proberen :)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mugcake wil ik nog steeds proberen en de spinazie pannekoekjes recept ken ik niet! Lijkt mij wel heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er allemaal super lekker uit! Vooral die met de frambozen :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die mugcake ziet er zó lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb weer wat inspiratie gekregen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die spinaziepannenkoekjes wil ik weleens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nice post :) love your blog :)

    http://www.itsmetijana.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om te zien! Weer iets heel anders! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me erg lekker! Goed dat je bezig bent met healthy eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het eindresultaat ziet er echt mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooh mug cakes zijn lekker! Ik maak ze meestal met heel veel cacaopoeder, dan is het gewoon een chocoladecakeje :-) Pannenkoeken met spinazie heb ik nog nooit geprobeerd, maar werkt dat net als in een smoothie (lees: je proeft de spinazie niet echt dus het smaakt gewoon zoet) ?

    BeantwoordenVerwijderen

Followers

Things I want to blog about © , All Rights Reserved. BLOG DESIGN BY Sadaf F K.