UA-37194977-1

23.11.15

From pizzas to salads


Ik zal me even kort voorstellen: ik ben Patrice, 22 jaar, ik ben de zus van Jolet en ik ga jullie via deze blog op de hoogte houden van mijn healthy life/food journey.

In januari 2015 heb ik mijn hele levensstijl omgegooid. Aangezien ik voor deze datum vooral pizza’s, pasta’s en andere lekkere dingen at en in 4 maanden tijd 9 kilo was aangekomen, werd het tijd voor verandering! Die 9 kilo moest er natuurlijk net zo hard weer af als dat ze erbij waren gekomen. Maar geloof mij, dat is moeilijker dan je denkt. De eerste 4 kilo gingen er wel echt als een razende af, maar voor die ander 5 moest ik even wat harder werken. Met veel moeite heb ik uiteindelijk mijn gewicht met nog eens 4 kilo naar beneden weten te krijgen. In het begin van mijn afvalverhaal ben ik een koolhydraat arm dieet gaan volgen. Dit hielp inderdaad om 5 kilo af te vallen, maar uiteindelijk is dit niet bepaald vol te houden. Op een gegeven moment vraagt je lichaam toch echt om koolhydraten en ga je het brood ontzettend missen. Daarom heb ik besloten om vooral gezond te eten op een manier die voor mij werkt.
Hoe ik dit doe? Ik maak vaak op zaterdag of zondag een weekschema met een overzicht van wat ik de volgende week ga eten. Dit houd ik bij in de app MyFitnessPal. In deze App kan je je doelen instellen en er wordt dan automatisch berekend hoeveel calorieën jij op een dag mag innemen. Met mijn lengte van 1.72 en gewicht van ongeveer 66,5 kilo mocht ik 1200 calorieën per dag innemen om 0,8 kilo per week af te vallen. Je zult wel begrijpen dat dit ontzettend weinig is en dat ik hierdoor erg veel eetbuien kreeg. Daarom heb ik mijn calorie-inname verhoogd naar 1400. Dit is prima te doen en hierdoor krijg ik gewoon voldoende (gezonde) voeding binnen. Ik houd me nu aan de 80/20 regel, dat houdt in dat ik voor 80% in de week gezond eet en 20% ongezonde dingen (vooral chocola), want hé, wie houdt het nu vol om de hele week super gezond te eten? Niemand toch?


Nu ben je vast benieuwd wat ik dan versta onder ‘gezonde producten’.. Gelukkig is dit heel gemakkelijk te zien in MyFitnesspal. Achter alle gezonde/verantwoorde producten staan namelijk een groen vinkje, waardoor je direct ziet of dit goed voor je lichaam is of niet. Ook kan je in deze App bijhouden hoeveel suikers, eiwitten, vetten, koolhydraten en vezels je op een dag binnen wilt krijgen. Ook dit kan je geheel naar wens invullen: super handig dus!


Hoe blijf ik gemotiveerd? Ik heb al een aantal dipjes qua gezond eten overwonnen, maar elke keer als ik toch een ‘slechte’ week heb, merk ik aan mezelf dat mijn energielevel omlaag gaat en ik minder zin heb om dingen te ondernemen. Als ik dan weer een weekje gezond eet kan ik veel meer aan en is ook mijn huid beter. Ook blijf ik gemotiveerd door Instagram! Op Instagram zijn er namelijk zoveel pagina’s van meiden van mijn leeftijd die een gezonde levensstijl aan hebben genomen en andere meiden daar ook in motiveren. Ook delen zij heel veel hele leuke receptjes. Je kan mij ook volgen op Instagram: @myhealthydinnerdiary. Op deze pagina deel ik foto’s en receptjes van mijn gezond maaltijden. Meer leuke Instagram pagina’s en blogs zal ik later nog met jullie delen op het account van Jolet (en dus vanaf nu ook van mij): @thingsiwanttoblogabout! Ook progress foto’s houden mij gemotiveerd. Ik probeer elke maand een foto te maken van mijn lichaam die ik dan vergelijk met een foto van een aantal maanden eerder. Soms ben ik enorm verbaasd hoe je lichaam kan veranderen in eigenlijk een relatief korte periode. 


Daarnaast vind ik het heerlijk om te sporten. Ik doe verschillende dingen. Afgelopen oktober heb ik de 4Mijl van Groningen gelopen. Dit was enorm leuk om te doen. Ik ben begin van het jaar begonnen met hardlopen, maar bleef niet echt gemotiveerd totdat mijn vader me inschreef voor deze hardloopwedstrijd. Ik heb daarvoor een hardloopschema opgezocht op het internet en ben begonnen met 3 keer in de week trainen. Ik heb voor de 4Mijl in totaal 7 weken getraind waardoor ik ben geëindigd met een tijd van 36:26! Daarnaast vind ik het heerlijk om even een uurtje naar de sportschool te gaan. Hoewel ik het in het begin lastig vond om hier mijn draai in te vinden, heb ik inmiddels een fijn schemaatje gevonden op internet die ik wekelijks uitvoer. Hierdoor merk ik dat ik steeds meer spieren opbouw. Ook doe ik af en toe mee aan een groepslesje op de sportschool. Pilates is toch wel echt mijn favoriet. Je traint je spieren hierbij op een hele relaxte manier met veel ontspanning.

Als jullie nog vragen hebben over mijn nieuwe ‘healthy lifestyle’, stel ze gerust! Ik vind het leuk om jullie te inspireren.


16 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Een koolhydraatarm dieet lijkt mij ook erg moeilijk om vol te houden. Hardlopen doe ik ook heel erg graag. Althans, ik moet mij er wel soms echt toe zetten maar ik vind het heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hardlopen is inderdaad ook heel lekker! Vooral al je vooruitgang boekt, merk je dat ook al?

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je dit soort dingen deelt! Ik heb nu volgens mij 6 keer meegedaan met de 4mijl van Groningen haha. Ik ben op dit moment ook bezig met mijn leefstijl maar het volhouden is het moeilijkste haha, en het sporten moet ik oppakken.. Ik vind het tof om before en after foto's te zien, erg motiverend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 6 keer! Wat tof zeg, ik vind het een heel leuk event. Doe je vaker aan hardloopwedstrijden? Met het volhouden heb ik ook best wel wat moeite af en toe..

      Verwijderen
  3. Wat leuk dat je mee gaat bloggen. Interessant om te zien hoe je je gezonde leefstijl toepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf dat je hier gaat bloggen! Jouw levensstijl spreekt mij enorm aan ik heb een haat en liefde verhouding met carbs en ik vind hardlopen te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat gaaf! Ben erg benieuwd naar de komende posts =)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed van je, en ik zie toch echt al een hele verandering! Ik ben sinds kort ook begonnen met een soort Ontgiften: een dieet waarbij je bepaalde dingen (waaronder suiker en vetten) niet mag eten. Ga ik binnenkort ook maar eens een artikeltje over schrijven. Ik vind het hartstikke moeilijk, maar het is een kwestie van wennen denk ik. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat gaaf zeg! Ik ben heel erg benieuwd naar dit artikel. Het is inderdaad ook super moeilijk, helemaal in deze decembermaand.. Een balans vinden is dan het beste. Als je hierbij nog tips nodig hebt, ik help je graag!

      Verwijderen
  7. hoe lang heb je er precies over gedaan? De resultaten zijn zeker te zien ik moet ook echt af van mijn dikke buik :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier wel een maand of 3/4 over gedaan, omdat ik niet wilde crash diëten!

      Verwijderen
  8. Ik moet echt dringend overschakelen naar een gezondere levensstijl. Sporten en gezond eten is toch zo belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi zus van Jolet, wat knap dat je dit gedaan hebt. Dat je ook nog sporten leuk vindt en gevarieerd doet is zeker verstandig. Blijf zo doorgaan met je nieuwe levensstyle.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat knap dat je dit gedaan hebt zeg en zo vol kunt houden! Ik hoef zelf gelukkig niet op mijn eten te letten voor mijn gewicht, maar dat ik niet sport merk ik wel aan mijn conditie, dus daar zou ik eigenlijk wat meer mee bezig moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen! Gezond eten, moet absoluut niet saai zijn. Je kan zoveel lekkers eten :) Fitnesspal is erg handig om je een overzicht te geven wat welk voedsel allemaal aanlevert.
    Goed van je om gezond eten met sport te combineren, dat werkt het best!

    BeantwoordenVerwijderen

Followers

Things I want to blog about © , All Rights Reserved. BLOG DESIGN BY Sadaf F K.